Luovuus voimavarana

15.5.2024

Luovuuden rooli voimavarana on merkittävä. Luovuus tarjoaa monipuolisia selviytymiskeinoja ja tapoja käsitellä sairauden aiheuttamia vaikeuksia. Meistä jokainen on luova omalla tavallaan. Valjastaessaan luovuuden käyttöönsä tekee itselleen hyvää. Luovassa tekemisessä on tärkeintä antaa itselle vapaus tehdä ja nauttia onnistumisen kokemuksista.

Sini saa voimaa luonnosta ja valokuvaamisesta

Löysin valokuvauksen ensimmäisen AN leikkauksen jälkeen 2018 ja siitä lähtien kuvaus on ollut tärkeässä roolissa elämässäni. Kuvaan pääsääntöisesti luontoa, jonka yllättävyys, yksityiskohdat ja kauneus tekevät jokaisesta kuvauskerrasta erilaisen. Itselleni lopputulos ei ole se tärkein juttu, vaan saan voimia ja positiivista mieltä luonnossa liikkumisesta, eläinten havainnoinnista, kauniista auringonlaskusta, heleistä lintujen äänistä. Luonto on opettanut myös olemaan läsnä hetkessä ja silloin voi huomata hienoja yksityiskohtia, kuten lammen hengen.

Orava Turun Ruissalossa ja Raision Haunisten altaan henki.

Luovuus auttaa jäsentämään ja ymmärtämään omaa tilannettaan paremmin. Sen kautta voi käsitellä sairauteensa liittyviä ajatuksia ja löytää uusia näkökulmia. Luovuuden harjoittaminen toimii myös stressinlievityksenä ja rentoutumiskeinona.

Tarja saa voimaa käsitöistä

Käsityöt ovat olleet rakas harrastukseni yläkouluikäisestä, mutta akustikusneurinooma nosti erityisesti neulomisen uuteen merkitykseen. Leikkauksen jälkeen, kun vasemman puolen koordinaatio oli hukassa, tuli neulomisesta hyvää toimintaterapiaa käden harjoittamiseen. Alkuun oli todella hidasta ja vaikeaa, mutta pikkuhiljaa koordinaatio parani ja neulominen alkoi taas sujua.

Sinivalkoinen paita on toimintaterapiapaitani ja konkreettinen muistutus siitä, että kuntouttaminen ja harjoittelu on vaivan arvoista. Tunnustan myös, että pakenen neulomusten pariin, kun aivot ovat työpäivän jälkeen ihan lopussa eikä jaksa ryhtyä mihinkään, ei edes lukemaan tai juttelemaan. Käsillä tekeminen hiljaisessa ympäristössä on palauttavaa eikä tunnu niin laiskottelulta kuin pelkkä sohvalla makailu. Tosin välillä, kun on oikein väsynyt, tulee sutta ja sekundaa ja purkuhommia. Perheessä onkin vakiintunut vitsi, että puran enemmän kuin neulon. Siitä huolimatta välillä tulee valmistakin; toisessa kuvassa vasta valmistunut villapaita.

Luovuus tarjoaa väylän ilmaista itseämme ja luo merkityksellisyyttä elämäämme haastavissakin tilanteissa. Se voi auttaa käsittelemään vaikeita tunteita, ratkaisemaan ongelmia ja opettaa uusia tapoja suhtautua elämään. Luovuuden avulla voimme löytää iloa pienistäkin asioista ja saada voimaa jatkaa eteenpäin vaikeuksienkin keskellä.

Liisa saa voimaa metsästä ja musiikista

Tasapaino on hakusessa, enkä mitään äkkinäisiä liikkeitä voi tehdä tai menen nurin, mutta uskon, että pikkuhiljaa helpottaa. Oon mennyt takaisin tutulle metsäpolulle ja halaillut puita, mutta nyt ne myös pitävät mua pystyssä ihan konkreettisesti. Saan mielen ja kehon tasapainoa metsäkävelyistä ja musiikista. Yksi tasapainottava biisi minulle on Suvi Teräsniskan Täydellinen elämä.

Voit kuunnella Liisan voimabiisin tästä YouTuben linkistä.

Päästä sinäkin luovuutesi valloilleen. Maalaa, piirrä tai veistä. Pidä päiväkirjaa, kirjoita runoja tai keksi tarinoita. Soita, laula tai sävellä. Liiku musiikin mukana tai näyttele. Nauti luonnosta, puutarhanhoidosta tai kuvaa. Vaihtoehtoja on useita. Tärkeintä on, että löydät juuri itsellesi sopivan.